kinderenSamen met kinderen koken. Voor sommigen is het een feest, voor anderen levert het alleen maar stress op. Want je moet de kinderen in de gaten houden, ze vragen van alles en willen veel zelf doen. Je moet behalve letten op het eten ook nog letten op hun vingers als ze een mes in handen hebben, en controleren of ze doen wat je ze vraagt. Waarom zou je er dan aan beginnen?!!

Stimuleren van creativiteit
Kinderen hebben scheppingsdrang, Ze willen altijd dingen maken. Koken komt hieraan tegemoet: Je maakt van bijna niets een volledige maaltijd. Die je vervolgens nog kunt opeten ook. Dat is voor veel kinderen een groot feest. Ze genieten ervan, wat ervoor zorgt dat ze er hun best op doen. Doordat ze het leuk vinden, zullen ze allerlei vaardigheden eerder onder de knie krijgen, omdat ze die spelenderwijs oefenen.

Betere eetgewoontes!
Kinderen gaan uit van hun zintuigen. Voelen, ruiken, proeven, horen en zien. Als ze met hun zintuigen aan de slag gaan, zeggen ouders vaak “Zit niet te spelen met je eten”. Terwijl dit “spelen” juist enorm bevorderlijk is voor de smaakontwikkeling. Om er geen grote kliederboel van te laten worden, kun je je kind al vanaf heel jonge leeftijd betrekken in het zelf maken van een belegde boterham, maaltijd of gerecht. Door het zelf bereiden van gerechten worden namelijk al heel veel zintuigen ingezet en weten kinderen precies wat er in hun eten zit. Hierdoor wordt elk kind, ook degene die slecht eten of eetproblemen hebben, (on)bewust gemotiveerd om beter te eten.
Daarnaast creëer je betere bewustwording van (gezonde) voeding door te koken met verse ingrediënten. In kant-en-klaarmaaltijden zitten veel toevoegingen om de smaak, kleur en houdbaarheid van het product commercieel aantrekkelijk te maken. Vaak zijn deze toevoegingen niet zo gezond voor ons. Teveel suiker, teveel zout, te weinig vitaminen.

Door zelf te koken, zijn deze toevoegingen niet nodig. En je bent vrij om te experimenteren. Bijvoorbeeld door te kijken wat er gebeurt als je witte suiker vervangt door rietsuiker of honing. Vergelijk met je kind ook eens een zelfgemaakt gerecht met de kant-en-klare variant uit de winkel, zoals een pastasaus.

Sociaal-emotionele ontwikkeling
Als kinderen koken met hun ouders, op school of tijdens een kinderfeestje, moeten ze goed samenwerken.
Kinderen leren hoe ze moeten overleggen, tijdens het koken. Samen zullen ze de taken goed moeten verdelen, de juiste volgorde van het recept aanhouden en de juiste timing volgen.

Naast het samenwerken, is samen koken een heel sociale bezigheid. Tijdens het ingrediënten verzamelen, het koken, het opruimen en afwassen, is er genoeg tijd om over andere dingen te praten. Handig voor de werkende ouders met weinig tijd die toch gezond willen eten én tijd met hun kinderen willen doorbrengen.

Kinderen worden opener, als hun zelfvertrouwen groeit in waar ze mee bezig zijn. Alleen al de lekkere geur levert vaak complimenten op (‘wat ruikt het hier lekker!’). Als de maaltijd vervolgens is opgediend volgen er meestal nog veel meer complimenten, zelfs als het eten niet helemaal smaakt zoals volwassenen dat gewend zijn. Die positieve reacties zijn goed voor kinderen. Die hebben beloning en waardering nodig. Dat stimuleert hen in het verder proberen van nieuwe dingen. Daardoor kan voor kinderen koken een waar feest worden, waarin ze steeds hun creativiteit kwijt kunnen. Voor de ouders ook gemakkelijk, omdat ze steeds meer aan hun kind kunnen overlaten.

Tegelijkertijd leren kinderen tijdens het koken ook omgaan met teleurstellingen. Als de cake is ingezakt, de aardappels zijn aangebrand of de saus klonterig is, kan dat voor kinderen een grote teleurstelling zijn. Als ze daarin goed begeleid worden door de juiste opbouwende reactie van een volwassene, dan leren kinderen om ook bij zo’n teleurstelling een oplossing te zoeken en weer door te gaan.

Motorische of lichamelijke ontwikkeling
Op school ontwikkelen kinderen hun fijne motoriek met schrijven en handvaardigheid. Door zelf te koken wordt dit nog beter ontwikkeld. Zoals door rollen, kneden, roeren en schaven. En ja, met de oprechte leergierigheid die kinderen tijdens het koken laten zien, kunnen ze óók leren snijden met echte messen!

Cognitieve of verstandelijke ontwikkeling
Als kinderen koken, maken ze meestal gebruik van een recept. De kinderen leren instructies en aanwijzingen lezen, begrijpen én toepassen. Naast begrijpend lezen en leesvaardigheid, leren kinderen logica (oorzaak-gevolg).
Eén van de oorzaken dat kinderen koken lastig vinden in het begin, is het gebruik van alle verschillende maten en eenheden. Grammen en milligrammen, liters, deciliters, milliliters en eetlepels zijn maten die vaak in recepten terugkomen. Als kinderen koken krijgen ze vanzelf meer inzicht in de betekenis ervan. Ze leren de verschillende eenheden kennen en de verhoudingen ertussen, ze leren afmeten en wegen. Handig voor rekenen en wiskunde.
Ook met het boodschappen doen leren kinderen omgaan met dergelijke maten, als ze voldoende van alle producten moeten kopen. Als ouders hun kinderen bovendien leren om efficiënt en goedkoop inkopen te doen en te kijken naar de prijs per kilogram of liter, leren kinderen waarde inschatten en zuinig inkopen doen.

Onze kinderkooklessen